R E K L A M A :
Aktualizowano: 2024-03-15
Poranek z prezydentem

Rowerowa jazda przez poligon Biedrusko

Droga przez poligon Biedrusko. Od prawej: Jacek Jaśkowiak (prezydent miasta Poznania), Romuald Szaj (prezes Poznańskiego Towarzystwa Cyklistów) i Piotr Kurek (dziennikarz, fan rowerów i kolarstwa). 21 grudnia 2014.
Fot. Marian Nickel

To była dla mnie niezwykła niedziela. Ostatnia przedświąteczna, ale jednak na rowerze. Pokonałem dziś ponad 50 kilometrów na swym niezawodnym Wheelerze Pro 59, z czego ponad połowę w towarzystwie Jacka Jaśkowiaka - prezydenta miasta Poznania.

– Zostałem prezydentem Poznania. To cieszy moje serce i zobowiązuje. Mam dramatycznie wypełniony kalendarz spotkań z rozmaitymi środowiskami do końca roku 2014. Ale pierwszego stycznia 2015 nad jeziorem Rusałka na noworocznym spotkaniu rowerzystów pojawię się bankowo i z radością - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta Poznania.

Romuald Szaj (od lewej), Marian Faryniarz i prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Fot. Piotr Kurek

Jest wielkim entuzjastą ruchu i aktywności fizycznej. Biega na nartach, także na łyżworolkach, uwielbia pedałować na rowerach. Szosowych i górskich.

– Jazda na rowerze jest dla mnie czymś naturalnym. Kocham ten rodzaj wysiłku i aktywności fizycznej. Mam kilka rowerów, górski i szosowy. Lubię się zmęczyć, dać sobie w kość, by w ten sposób odreagować napięcia dnia codziennego. To tej pory byłem zapracowany bardzo, ale po 30 listopada, kiedy zostałem prezydentem Poznania, przybyło mi obowiązków.

Dziś o poranku wyznaczyliśmy sobie (Jacek Jaśkowiak, Romuald Szaj i Piotr Kurek) spotkanie w Złotnikach, przy wjeździe na poligon Biedrusko. Na początku asfaltowej drogi, której długość wynosi 8,8 km, i której ostatnie metry wypadają pod figurką na skrzyżowaniu dróg.

Jacek Jaśkowiak, Romuald Szaj, "Strzeszyńskie Morsy" oraz autor Wielkopolskiego Rowerowania.

Jedziemy, pedałujemy, tempo jazdy nadaje Romuald Szaj - prezes Poznańskiego Towarzystwa Cyklistów. Kręci na rowerze marki "Giant", który przypomina przełajową maszynkę. Prezydent Poznania pracowicie obraca korbą górskiego roweru marki "Cannondale". – Przekulałem na nim już 75 tysięcy kilometrów - mówi prezydent Poznania.

Jazda na rowerze nie jest dlań czymś pokazowym. Lubi to i przypuszcza, że 30 listopada (w drugiej turze wyborów samorządowych), fani cyklizmu oddali na niego swe głosy. W nadziei, że wielkie miasto, jakim jest Poznań, nie będzie stronić od wielkich imprez kolarskich, jak choćby Tour de Pologne i Skandia Maraton Lang Team.

Romek Szaj kręci, pedałuje, jest ciągle na czele. Prezydent Poznania i moja skromna osoba staramy się dotrzymać mu kolarskiego kroku. Wieje niesamowicie, gdyż wiatr od zachodu maksymalnie utrudnia nam jazdę. Jazda ze Złotnik do Psarskiego - to zmaganie się z wiatrem, niebywałe zaginanie nad kierownicą.

Dojeżdżamy do motelu Strzeszynek na kawę, na izotoniczne uzupełnienie rezerw organizmu. Pedałowaliśmy nieźle, tak średnio między 25 a 30 km na godzinę.

Motel w Strzeszynku, wchodzimy - siedzą "morsy". Pozdrawiają Pana Prezydenta i stają z nim do pamiątkowej fotografii. Nagle okazuje się, że tych osób, które mu życzą wiele dobrego jest więcej. Wśród nich profesor Michał Wojtalik - znakomity kardiochirug dziecięcy i zarazem wielki fan tenisa.

1 stycznia 2015 o godzinie 13.00 nad jeziorem Rusalka organizuję po raz piętnasty w tym właśnie miejscu noworoczne spotkanie rowerzystów. Zapowiada się wielka impreza, w której z sercem wystąpi Jacek Jaśkowiak - prezydent miasta Poznania, wielki fan rowerów.