R E K L A M A :
 Newsletter >
 Wyślij znajomym >
 Dodaj do ulubionych
  Szukaj na stronie.
Jesteś 31706565 gościem na naszej stronie
Aktualizowano: 2019-08-18
Jutro znów dziesięć rund

 

Kolarze szosowi spotykają się w środę
na torze samochodowym "Poznan"


Przemysław Rozwalka wygrał 12 kwietnia drugi w tym roku czwartek kolarski na torze samochodowym "Poznań".
Fot. Piotr Kurek/ Jakub Malke

Jutro, w środę 18 kwietnia, na torze samochodowym "Poznań" odbędzie się kolejny, już trzeci w tym roku, wyścig kolarski dla amatorów. Podobnie, jak 5 i 12 kwietnia, do pokonania będzie 10 rund, czyli niecałe 41 kilometrów.

Początek wyścigu o godzinie 18.00, weryfikacja zgłoszeń od 16.30 do 17.30.

Podczas drugiego w tym roku czwartku kolarskiego (12 kwietnia) doszło do dwóch kraks na torze "Poznań", na szczęście bez groźnych następstw dla zawodników.

By ich uniknąć i wyeliminować, prezes Wielkopolskiego Towarzystwa Cyklistów Romuald Szaj zwrócił się z prośbą do jednego z najbardziej doświadczonych trenerów kolarstwa Artura Kozala o opracowanie zasad bezpiecznego ścigania na torze samochodowym "Poznań" w ramach czwartków kolarskich.

Oto one  w całości.
 

                                  3X6
Projekt poprawy bezpieczeństwa na wyścigach w ramach
kolarskich  czwartków na torze samochodowym "Poznań" 
                                         6 przyczyn
                                         6 porad
                                         6 zasad


NAJCZĘSTSZE POWODY KRAKS:

- gwałtowna zmiana kierunku jazdy, która zmusza innego zawodnika do nagłego hamowania a to skutkuje najechaniem, zderzeniem z kolejną osobą będącą z boku lub z tyłu,

- „rybka” a więc nagłe ominięcie przeszkody lub zachwianie zawodnika skutkujące uderzeniem tylnym kołem w przednie koło kolarza jadącego z tyłu, co skutkuje utratą równowagi i upadkiem,

- silne użycie hamulca w zakręcie, powodujące wytracenie toru jazdy lub utratę przyczepności,

- niewłaściwe dostosowanie prędkości i balansu ciała w szczególności w warunkach mokrej nawierzchni (używanie ogumienia o bardzo niskim poziomie przyczepności podczas deszczu – nieprawidłowa mieszanka lub stara, zużyta opona),

- nie sygnalizowanie przeszkody – osoba jadąca w grupie, zbyt późno zorientowała się o możliwości zderzenia z przeszkodą (samochód na poboczu, wyprzedzany inny kolarz z powodu dubla lub awarii, leżąca przeszkoda),

- używanie przez niedoświadczonych zawodników przedniego koła z wysokim stożkiem 50mm+, podczas zawodów rozgrywanych przy silnym wietrze skutkujące nagłymi, niekontrolowanymi zmianami kierunku jazdy.

PRAKTYCZNE PORADY JAK JEŹDZIĆ PODCZAS ZAWODÓW:

1. Nie ścinamy zakrętów - trzymamy linię, a to oznacza, że jeśli w szeroki samochodowy zakręt wchodzi się grupą 5-8 osób, to dla każdego powinno znaleźć się miejsce i tylko jadąc przy krawędzi i nie mając nikogo na kole możesz ścinać.

2. Nie hamujemy - powinniśmy używać hamulca w ostateczności, a przede wszystkim naciskać możliwie delikatnie. W ciasnej grupie trzeba mniej jeździć koło w koło a więcej w zakładkę (zawsze mniej gwałtownie wytracamy prędkość) a i tak w 90 procentach użycia hamulca powinien stanowić hamulec przedni. Obserwacja sytuacji w grupie powinna pozwolić nam na uniknięcie gwałtownego hamowania - pamiętaj, że tuż za Tobą jedzie kolejna osoba.

3. Nie zmieniamy gwałtownie toru jazdy - w peletonie jeśli chcesz zmienić kierunek jazdy w prawo lub w lewo musisz upewnić się, że tym manewrem nie przewrócisz osoby jadącej tuż za Tobą. Obróć głowę lub spójrz w dół, gdzie są inni zawodnicy, zasygnalizuj palcem lub dłonią swój manewr. To, że widzisz miejsce dla siebie patrząc skosem w przód, nie jest gwarancją, że możesz bezpiecznie skręcić.

4. Nie hamuj w zakręcie - staraj się dobrać prędkość przed zakrętem a nie naciskać hamulcy już w fazie składania się, lub możesz to zrobić, ale delikatnie; pamiętaj, że możesz pochylić głowę do kierownicy i balansować w stronę zakrętu, możesz również wykorzystać wychylenie kolana aby zwiększyć siłę skrętu.Co ważne, po suchej nawierzchni do 45km/h nie ma potrzeby puszczania korby w zakręcie chyba, że Twój rower ma wyjątkowo nisko środek suportu lub używasz wyjątkowo długiej korby np. 180 mm.

5. Sygnalizuj, że wstajesz - jadąc w środku grupy, zmieniając gwałtownie pozycję z siedzącej do stojącej, Twój rower wycofuje się o kilka centymetrów, co może zaskoczyć jadąca z tyłu osobę, wykonaj dynamiczny, krótki, jednoczesny ruch obu łokci na zewnątrz, żeby zasygnalizować zamiar.

6. Unikaj sztywności w rękach - jadąc na wyprostowanych rękach w stawach łokciowych i do tego silnie ściskając dłonie na kierownicy powodujesz, że Twój tor jazdy jest bardzo niestabilny. Taka jazda nie będzie problemem przy indywidualnych treningach czy przejażdżkach, ale już w dużej grupie i sporej prędkości spowoduje, że będą trudności z utrzymaniem prostego toru jazdy. Każdy mocniejszy podmuch wiatru, kontakt bezpośredni z innym zawodnikiem, czy po prostu reakcja na stres, spowodują, że nie utrzymamy roweru we właściwej linii i  nie będziemy wstanie uratować się z ewentualnych opresji.


CZYNNOŚCI ZAKAZANE:

1. Silne popchnięcie dłonią lub łokciem - innego zawodnika skutkujące nagłą zmianą kierunku i kraksą (sam kontakt nie jest elementem zakazanym).

2. Blokowanie podczas sprintu – gwałtowna zmiana toru jazdy na ostatnich 300 m w celu uniemożliwienia wyprzedzenia przez innego zawodnika, powodując kraksę lub zmuszając go do zjechania na pobocze.

3. Puszczanie obu rąk z kierownicy (wyjątkiem jest uniesienie rąk przez zwycięzcę za liną mety oraz ubieranie, rozbieranie (ubieranie przez zaawansowanych zawodników, którzy do tego manewru wyjeżdżają przed grupę lub jadą z tyłu).

4. Gwałtowna zmiana kierunku jazdy – bez wcześniejszego upewnienia się o możliwości bezpiecznego wykonania manewru skutkująca zdarzeniem niebezpiecznym lub kraksą.

5. Używanie telefonu komórkowego (bezpiecznie korzystamy wyłącznie po zatrzymaniu stojąc na poboczu).

6. Nieudzielenie pomocy – jeśli w wyniku naszego błędu dojdzie do kraksy, jesteśmy zobowiązani do przerwania rywalizacji sportowej, udzielenia pomocy, sprawdzenia stanu zdrowia poszkodowanych oraz udostępnienia swojego ubezpieczenia OC, które zgodnie z regulaminem zawodów, jest obowiązkowe dla wszystkich startujących.


                                                       Życzę bezpiecznego ścigania! 

Autor projektu: Artur Kozal / Firma FTI Sport
Profil trenera fb: Tur_trener

 

 

Logo BCM Nowatex - Producent odzie�y rowerowej, sportowej, kolarskiej

EUROBIKE

 

 
WSTECZ HOME E-MAIL